Online Diary bila cik butang berbicara...: Pengguna ada hak ke tiada hak?

Bila Cik Butang berbicara...

Bila Cik Butang berbicara...

Wednesday 21 May 2014

Pengguna ada hak ke tiada hak?


Pengguna? Tiada hak? Eh, ape ni? Pengguna ada hak. Tuntut ganti rugi!

Haa...tu je hak yang korang tau kan? Hak untuk menuntut ganti rugi. Jadi la. Daripada tak tahu langsung. Hehe tapi..tahukah anda, hak pengguna ada 8. Ye, LAPAN. Menurut kajian yang telah dijalankan oleh penyelidik mengenai pengguna di seluruh Malaysia, dalam lapan hak tersebut, pengguna Malaysia hanya terdedah dan praktikkan 1 hak je, iaitu seperti yang aku bagitau tadi. Sedih kan. Takpe...mari aku brief sikit 8 hak tersebut:


Hak untuk mendapat KEPERLUAN ASAS
Hak untuk mendapat KESELAMATAN
Hak untuk mendapat MAKLUMAT
Hak untuk membuat PILIHAN
Hak untuk mendapat GANTI RUGI
Hak untuk menyuarakan PENDAPAT
Hak untuk mendapat PENDIDIKAN PENGGUNA
Hak untuk mendapat ALAM SEKITAR YANG SIHAT

*nak tahu lebih lanjut pasal hak kita sebagai, tengok kat blog 8hakanda ni.

Aku sebenarnya bukan nak cerita pasal hak. Aku nak cerita betul ke pengguna ada hak pada masa sekarang. Maksud aku, dalam pasaran yang semakin kompleks kini. Aku ada attend satu seminar yang dianjurkan oleh Consumer Forum Malaysia pada minggu lepas. Ada speaker tu cakap, "cuba lihat pasaran kini. Sepatutnya pengguna yang create demand, dan peniaga akan supply. Tapi masa kini, peniaga yang create demand, dia juga yang create supply." Betul kan apa speaker ni cakap? Contoh, smartphone. Pada asalnya kita tak perlu pun smartphone ni. Sebab kita hanya perlu dan tahu call in, call out, SMS dan MMS. Dan itu je basic function yang kita mahu pun. Tapi sebab pengeluar mengeluarkan iklan mengenai Line, Whatsapp, WeChat, internet surfing via mobile dan sebagainya membuatkan kita rasa kita perlu benda tu. Jadi, kita dapat lihat di sini, peniaga yang create demand, dan dia juga yang create supply. Kita sebagai pengguna hanya mengikut telunjuk peniaga. Pengguna dah hilang kuasa dalam pasaran secara tidak langsung.

Aku teringat situasi semalam pula. Pergi Pet Shop kat Uptown. Aku nampak banyak pets. Dan nampak satu kucing ni. Baka Parsi tapi comot, kotor. Aku pun dengan tak menyabarnya dan tak toleh kiri kanan, aku belai kucing tu. Tiba-tiba pekerja Pet Shop tu tegur. 

"Pekerja: Kak, jangan pegang haiwan (kucing) dalam cage. Tak nampak ke notis besar-besar tu. 

Aku: Terus meliar cari notis yang dimaksudkan. Antara notisnya:

JANGAN SENTUH HAIWAN DALAM SANGKAR (kat pet yg dijual)
JANGAN SENTUH!! PANDANG SAHAJA! (kat cage n makanan pet yang dijual)
PANDANG PAKAI MATA! BUKAN PAKAI TANGAN! (kat setiap item yg dijual kat kedai)"

Aku pun terus keluar dari kedai tersebut dan membebel. Kalau tak bagi sentuh, kenapa nak berniaga? Ye tak? Kenapa peniaga ni cipta notis amaran sedemikian rupa? Adakah pengguna dah takda hak untuk menyentuh barang tersebut dan perhati sama ada ia berada dalam kualiti yang baik atau pun tidak? Bagi aku, hak tetap hak. Peniaga ini sebenarnya tidak layak pun letak arahan macam tu. Kalau bawa ke mahkamah pun kes pengguna sentuh barang, padahal dah ada notis, peniaga tetap kalah sebenarnya. Tapi pengguna biasa yang tiada ilmu mungkin akan jadi takut dan terus tak sentuh barang tersebut.

Sama juga situasinya dengan kedai yang meletakkan notis "barangan yang telah dibeli tidak boleh ditukar." Sebenarnya kalau mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999, kita boleh menukar barangan tersebut dalam tempoh masa tertentu. Kurang daripada seminggu kalau tidak silap. Kena check balik. Tapi mengikut term and condition la. Ye lah..kalau barangan tersebut rosak sebab kita sendiri, memang la buat camne pun tak dapat tukar balik.

Dapat tengok kan perbezaan antara kita tak tahu hak kita dengan tahu hak kita. Kita dapat melindungi diri sendiri dalam pasaran jika tahu begitulah perlindungan untuk kita sebagai pengguna. Kalau kita tak tahu, kita hanya menurut dengan membabi buta je apa yang peniaga atau pengeluar createkan untuk kita. Gunakan Hak Untuk Mendapatkan Maklumat untuk tahu, dan Hak Untuk Membuat Pilihan untuk pilih yang terbaik untuk diri kita.

Sekian.



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 k0mEN RAkaN ciK bUtANg:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen