Online Diary bila cik butang berbicara...: Belajar untuk lulus? Atau..belajar untuk belajar?

Bila Cik Butang berbicara...

Bila Cik Butang berbicara...

Friday 16 May 2014

Belajar untuk lulus? Atau..belajar untuk belajar?

Apa aku buat? Sampai ke hari ni thesis aku takat tu je la. Tak gerak-gerak. Evaluation is due by 23rd May. Rasa nak tercekik, muntah hijau pun ada. Supposely hantar hari ni tapi aku buat-buat tak tahu dengan supervisor. Aku menangis. Rasa fed up dan nak balik tidur pun ada. Kadang-kadang tak tahu apa yang kita nak dalam hidup. Itulah aku. Tapi bila fikir balik, sebab kita tak tahu apa kita nak lah yang membuatkan hidup jadi serabut serabai camni. Aku terduduk, termenung dan berfikir. Tiba-tiba aku teringat satu seminar yang aku attend minggu lepas. Speaker tu kata, "Kalau belajar nak lulus dan bergraduat je, kita akan rasa stress, tension, nak marah, fed up dan sebagainya." 

Aku banding dengan diri aku. Aku tanya kat diri sendiri. Aku nak belajar untuk lulus atau belajar untuk belajar? Belajar itu sepatutnya menjadi sesuatu yang menarik. Kita memperoleh maklumat baru, kita memahami sesuatu kejadian, kita meneroka ilmu. Bayar hampir RM2k untuk sambung master dan aku jadi fed up dengan ilmu? Aku berhenti kerja sebab aku nak nangis buat thesis

Baru aku sedar betapa pentingnya matlamat dalam segala yang kita buat. Matlamat tu lah penentu perjalanan kita. Seronok tak seronok. Menarik tak menarik. Dalam belajar umpamanya. Sekiranya kita hanya nak lulus dan bergraduat serta mencukupi syarat, proses pembelajaran akan jadi beban pada kita. Kita akan merasa kerap stress, tension, marah-marah, dan mudah nak berputus asa. Sebab niat nak lulus. Bukan nak mempelajari sesuatu ilmu.

Lain pula kalau kita minat nak belajar. Kita belajar sebab nak belajar sesuatu, kita nak ilmu tersebut. Kita akan merasa seronok dan enjoy. Selain daripada itu, usaha kita untuk mendapatkannya juga amat berlainan. Kepuasan yang kita dapat darinya juga luar biasa. 

Aku jadi stress hari ini sebab niat aku, matlamat aku nak siapkan kerja ikut milestone aku. Aku nangis sebab aku nak proposal ini kena approved. Itu aku. Matlamat aku. Sepatutnya bukan...bukan itu matlamat aku. Aku nak belajar. Aku nak ilmu. Aku nak educate pengguna kita. Aku nak kaji mereka. Aku nak bantu mereka. Itu yang sebenarnya aku nak. (Ambil balik kertas, dan menaip semula.)

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 k0mEN RAkaN ciK bUtANg:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen