Online Diary bila cik butang berbicara...: Prinsip dan Amalan Kewartawanan

Bila Cik Butang berbicara...

Bila Cik Butang berbicara...

Wednesday 3 April 2013

Prinsip dan Amalan Kewartawanan

Wartawan?
Berita?
Eh, kau Bacelor Pengajian Pengguna. Bukan budak wartawan kan?

Ni lagi persoalan yang bermain bila pengajian pengguna ambil subjek kewartawanan. Subjek wajib pula tu. Jawapannya, mudah dan ringkas. Pengguna ada hak. Antaranya HAK UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT. Berita dan akhbar adalah salah satu medium paling cepat untuk pengguna mendapatkan maklumat pasal isu semasa dan sebagainya. Pembaca kepada berita dan akhbar adalah juga digelar PENGGUNA. Jadi, sebab itulah kami perlu belajar pasal kewartawanan. :)

Apa yang saya nak ceritakan di sini bukan nak tulis balik nota-nota yang saya dapat dari awal kuliah sampai sekarang atau apa. Tetapi saya terimbas balik apa yang dipelajari dalam kelas tadi dengan berita-berita yang saya baca kebelakangan ini. Memang tidak dinafikan kini media elektronik lagi cepat dari media cetak. Contohnya, FACEBOOK. Berita-berita ni memang laju je kalau dalam FACEBOOK. Kalah akhbar online pun. Tapi, akhbar walaupun agak macam dimamah usia dan hampir ditelan arus globalisasi, akhbar masih mendapat tempat di hati setiap pembaca.  Tahu tak kenapa? SEBAB, akhbar ni sahih sumbernya. Boleh dipercayai. Kalau status facebook, tu lebih kurang sama macam khabar angin. Kita tidak tahu puncanya dan boleh dipercayai ataupun tidak.

Tapi, yang menariknya dalam pembelajaran hari ini, saya baru sedar bahawa nilai berita sangat-sangat perlu dititiberatkan. Dan memang memberi kesedaran terhadap saya tentang perilaku dan minat saya terhadap akhbar. Kita akan lebih berminat terhadap sesuatu berita jika ianya berlaku dekat dengan kita. Semakin dekat jarak semakin kita nak ambil peduli. Contohnya berita malam tadi. Mengenai kes pembunuhan di Flat Serdang. Lokasi tu belakang UPM je okay. Menggelabah juga bila tahu. Sebab dekat dengan kita dan sekaligus kita merasa keselamatan kita terancam seterusnya kita harus ambil tahu. 


Berita kontroversi juga selalunya akan mendapatkan perhatian pengguna. Selalunya berita kontroversi ini akan mencetuskan kegawatan dan menjejaskan kehiudpan sosial, ekonomi dan politik kita. Contohnya pasal isu Lahad Datu baru-baru ini. Walaupun lokasinya adalah di Sabah, tetapi ia akan menjejaskan komuniti Malaysia secara keseluruhannya bila keselamatan negara terancam. Jadi, berita seperti ini juga mempengaruhi nilai berita dalam diri pengguna.

Selain daripada itu, pengaruh peribadi seseorang juga akan menarik minat kita membaca akhbar kan? Contohnya mengenai artis ataupun selebriti kegemaran kita. Laju je kita akan belek akhbar tersebut kan? Hee~

Okay, so stop menulis pasal berita atau akhbar. Ini bukan nota atau apa ya walaupun ayat nampak skema. Tetapi nak ceritakan inilah yang selalu digunakan oleh akhbar untuk menarik minat kita membacanya. Akhbar akan selalu menyediakan kita berita paling cepat, memberi manfaat kepada kita dan mudah difahami oleh kita. Sedih bila tengok akhbar dah kurang mendapat tempat di hati pengguna dan lebih mempercayai berita laman sosial yang banyak merapu dan mencarot. Sekian.


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 k0mEN RAkaN ciK bUtANg:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen