Online Diary bila cik butang berbicara...: Gelagat Interview

Bila Cik Butang berbicara...

Bila Cik Butang berbicara...

Friday 5 April 2013

Gelagat Interview

Pagi-pagi duduk kat sekolah ni buat assignment bukan nak berlagak rajin lah kan dengan laptop bagai. Tapi temankan kawan pergi interview kerja kat sekolah ni, jawatan cikgu. Sekolah ni sekolah swasta jadi seronok juga duduk perhati perangai orang. Tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah lagi (orang yang menemani orang interview la) so, port yang saya duduk ni memang strategik untuk memerhatikan gelagat orang yang pergi interview. Kat pagar sekolah : ENTRANCE!

Kawan saya boleh dikatakan terawal lah yang datang interview. Interview jam 9.30am, sampai sini around 8.30am..tapi standard la datang awal untuk interview. Apa yang menarik perhatian saya pasal sesi interview ni adalah gelagat orang yang datang interview ni semua. Ada beberapa perbezaan juga lah yang dapat dikenalpasti oleh saya melalui pandangan pertama saya. Antaranya:

1) PAKAIAN
Pakaian tak perlu cakap banyak lah. Macam-macam jenis pakaian ada. Ada yang pakai kurung, kebaya, blazer, skirt mini, etc. Serius, skirt mini pendek tak sampai paras lutut pun ada. Ada yang siap pakai legging. Okeh, ni tak tipu sebab ni sekolah swasta kot. Dari segi warna pula memang pening la. Macam-macam warna ada. Warna warni, warna galak semua ada lah. Tapi bagi saya sebagai pemerhati sebelum ditapis ke HR yang sebenar lah kan, saya rasa dari segi pakaian tu elok lah formal kot. Apa-apa jawatan atau apa-apa sektor pun. Sebab saya sebagai pemerhati pun dah pening, belum lagi yang interview. Dari segi warna pula, at least main 2 ton je cukup kot. Tak payah banyak warna atau bercorak sangat. Nampak serabai, selekeh, etc. Okeh,,saya pun dah dapat ambil pengajaran untuk my interview session next time :)

2) ACCESSORIES
Ni pulak yang dipakai kat badan. Macam saya sekarang lah kot. Ada jugak pakai gelang warna warni kat tangan. Begitu juga dengan calon-calon ni semua. Ada yang pakai rantai tergantung-gantung, tudung corak-corak banyak manik-manik, anting-anting 2-3 tindik di telinga, dan sebagainya. Yang ni saya tak poyah komen kot. Semua pun tau kod etika macamana kan bila interview. Tapi tu terpulang kepada setiap orang la. Maybe dia lebih confident dengan cara begitu. 1 lagi kan. Ni kira cam accessories juga la. Kasut/heels...Lelaki elok pakai kasut hitam berkilat kot. Cam smart giler and saya pun jatuh hati okeh dengan lelaki smart. Perempuan pula at least pakai kasut da tumit biar nampak konfiden and gah sikit berjalan. Tapi jangan tinggi sangat. Seselesa diri sendiri berjalan la kan. Hehe...

3) CARA PERGAULAN
Yang ni kalau kat uni saya ada ajar la bagaimana bergaul sesama calon yang datang interview hari tu bertukar pandangan dan maklumat sebelum sesi bermula. Berkenalan dulu sesama sendiri. Okeh, ni saya nampak la dalam diri mereka ni semua. Tetapi ada juga yang tak.But i like this part. Bina networking before interview. Bukan je meningkatkan level of confident tapi maklumat tu penting. Bertukar-tukar pandangan. Jadi, bertegur sapa lah sesama sendiri masa datang interview. Dulu lecturer saya pernah bagitau, ada sesetangah organisasi akan pasang cctv di tempat candidates tunggu. So, mereka akan dapat lihat macamana communication skills kita, apa-apa skills je la. Jangan berat mulut je lah masa interview ye. Ok, ni pun satu ilmu baru bagi saya.

4) SENYUM MESRA
Part yang ni pun saya suka. Orang yang datang-datang je terus senyum memang menarik perhatian saya lah. Nampak sweet je. Lagi-lagi lelaki. Seriously wahai LELAKI, awak semua limited ok. Datang interview tu senyum, nampak handsome. Sangat-sangat handsome. Lelaki punya percentage untuk dapat kerja tu sangat tinggi walaupun akademic level kurang daripada wanita-wanita ni semua. Hihi

Enough for now. Kawan pun dah siap interview. Moga tips and hasil pemerhatian saya menjadi teladan dan panduan untuk semua dan diri saya sendiri juga. GOOD LUCK AND ALL THE BEST!!
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

2 k0mEN RAkaN ciK bUtANg:

  1. Hi..blh x kongsi cara kwn awk tu apply guru kt skolah swasta?sy nk jd guru tp xde degree p'didikn..dgr kate guru skolah swasta x perlu bidang p'didikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi marsitah. kawan saya pun xda background pendidikan. dia just amek english literature last time. selalunya sekolah swasta ni akan publish via email or newspaper. kawan saya dapat dari email. dia subscribe satu email id yang salu hantar info job kosong kat mail :)

      Delete

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen