Online Diary bila cik butang berbicara...: MaKANan GaWAi 1

Bila Cik Butang berbicara...

Bila Cik Butang berbicara...

Wednesday 30 May 2012

MaKANan GaWAi 1

Tinggal 2 hari lagi kaum-kaum Dayak di Sarawak akan sambut perayaan Hari Gawai Dayak. Tapi saya pula 'stuck' di sini sebab 'final exam' yang bakal mendatang ni. Tambahan pula harga tiket flight yang memang berlipat kali ganda mahal dari harga biasa ni (mencecah RM500++ untuk pergi je). Memang tak balik lah jawabnya. Tapi tidak mengapa. Demi masa depan saya sanggup. Chewah~~:D

Gawai..apa yang saya 'imagine' sekarang memang tak lain tak bukan makanan lah. Adat istiadat Gawai ni saya akan update pada entri akan datang ye. Mesti korang nak tahu kan macamana perayaan Gawai disambut. Tapi saya mesti dapatkan kesahihan pasal ni dari orang yang lebih tahu dulu..Tak nak la serkap jarang je kan. It's ok. Sekarang ni update pasal makan dulu ye..sebab saya ni memang suka makan. (Maloo la :$ )

Kalau pergi ke rumah orang kan,,dalam bahasa Bidayuh nya "ngabang" iaitu ziarah menziarahi rumah rakan/saudara mara, benda pertama yang saya cari ialah biskut. Ala,biasala mula2 datang memang orang hidang dengan biskut dulu. Tapi biskut ni mesti dah 'familiar' kan. Raya pun selalu kot orang hidang. Ni dia..yang pertama biskut makmur. (Tapi biskut makmur paling sedap ialah dibuat oleh mak cik saya, Puan Gembar). Ni gambar untuk ilustrasi je bagi sesiapa yang tak tau apa itu biskut makmur.

Biskut makmur..memang makmur lah lepas makan ni..hehe orang kampung saya kata ni biskut 'bom'. Sebab masa makan biskut ni letak lam mulut je terus hancur. Takyah susah payah nak kunyah separuh mati..(Perumpamaan je k).

Pastu saya juga cari biskut ni..biskut ke?keropok kot..eh,,ntah pape la..biskut popia seaweed. Pernah makan tak? Kawan saya ramai yang tak pernah makan. Hurmm,,rugila. Yang ni memang tiap2 perayaan adik beradik saya akan gotong royong buat. Senang je nak buat. Tapi memang jadi rebutan la. Hari ke-2 dah habis dimakan dek budak2 termasuk saya.

Susah nak jumpa kat Semenanjung ni. Tapi rasanya kaum Cina suka makan ni. Cara buat nya rujuk blog http://nonierahman.blogspot.com/2011/08/popia-seaweed.html ni ha...da cara nak buat..simple je :)

Lepas itu, saya cari biskut ini pula...Almond London..Moden sangat Gawai saya...korang pun mesti tahu la ape tu Almond London. Tak mungkin tak tahu. Ni dia...taddaaa...

Tak perlu la kot nak bagi description pasal biskut ni..mesti korang lebih tahu dari saya kan..:)

Next biskut is tart nenas ke? Haa..lupa pla..Sedap sangat. Mak cik teror buat ni juga,,Camne rasanya? Rasa nenas la..hehe banyak dijual la ni..tapi tak sesedap mak cik saya buat la.Hehe

Lagi2 makanan Gawai...enough with biscuit..hehe now makanan berat2 pula la kan...Ape dia makanan nya? Next entri ok..makanan Gawai 2 coming soon... (tak cukup bahan sebenarnya nak tunjuk..sori ) Maaf semua :(

p/s: TQ sudi membaca ^^
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 k0mEN RAkaN ciK bUtANg:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen